Beschrijving
Stoomlocomotief serie 310 van de Oostenrijkse Spoorwegen.
Editie model!
Aandrijving op twee assen van de tender en via cardanas op alle drie aangedreven assen van de locomotief.
- Fijn gedetailleerd loopwerk
- Filigraan reproductie van het besturingssysteem
- NEM fijnspaakwielen met metalen spaken
- Rookkamerdeuren die open kunnen
- Veel extra details
Vanwege de toegenomen treingewichten in het sneltreinverkeer ontwikkelde de invloedrijkste ontwerper voor de Oostenrijkse stoomlocomotiefbouw, Ing. Dr. h.c. Karl Gölsdorf vanaf 1906 een nieuwe sneltreinlocomotief met de 1'C2' asopstelling. Deze "omgekeerde" asopstelling in vergelijking met het in veel landen populaire Pacific ontwerp maakte het mogelijk om een grote verticale ketel met een breed rooster te plaatsen. Samen met de massieve viercilinder compoundmotor was het mogelijk om ondanks de lage Oostenrijkse aslastlimiet van slechts 14,5 ton een zeer krachtige machine te creëren, die door veel spoorwegliefhebbers wordt beschouwd als de mooiste stoomlocomotief van Oostenrijk.
Terwijl de eerste 11 locomotieven werden geleverd als natstoomlocomotieven, werden de andere 90 exemplaren van dit type ingezet als warmstoomlocomotieven van de serie 310 en voornamelijk gebruikt door de kkStB op de Noord-, Franz Josef- en Westbahn tussen Wenen en Salzburg in hoogwaardige reizigersdiensten.
In de vroege spoorwegtijdperken was "Russisch blank plaatstaal", of kortweg "blauw plaatstaal", een alternatief voor gegrond en geverfd plaatstaal, maar ook een esthetisch element. Het werd alleen gebruikt rond plaatsen met een hoge warmtestraling, zoals de bekleding van boilers en cilinders.
Zwart-witfoto's suggereren dat locomotieven van de 310-serie ook "blauw plaatwerk" hadden. Gekleurde foto's ondersteunen deze veronderstelling ook. De zwart geschilderde rookkastbekleding voegt een bijzonder accent toe aan het kleurenschema. Het uiterlijk van deze ongewoon vormgegeven locomotief is dan ook zeer geslaagd.